Πέμπτη, 24 Νοεμβρίου 2011

Σωστή Ψυχο-Εκπαιδευτική Αντιμετώπιση του Δυσλεξικού Παιδιού

  • έτσι γεννήθηκε
  • τονίζουμε μόνο τα θετικά
  • αποφεύγουμε την αρνητική κριτική -αν είναι αναγκαία : κριτικάρεται η πράξη και όχι το άτομο
  • ποτέ σύγκριση με άλλα παιδιά
  • επιβράβευση της προόδου όσο μικρή και αν είναι
  • καλοπροαίρετη και ειλικρινής επικοινωνία -εμψύχωση
  • ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: πρώτο θρανίο με ήσυχο παιδί μακριά από παράθθυρο
  • ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ: μακριά από παράθυρο, μακριά από θορύβους, όχι πολύχρωμα αντικείμενα, οργανωμένο-τακτοποιημένο γραφείο
  • ΤΡΟΠΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ: νωρίς, ολιγόλεπτα διαλείμματα, μεσημεριανός ύπνος, πρωινή επνάληψη
Οι μαθητές με Διάσπαση Προσοχής, όπως και οι Δυσλεξικοί, πρέπει να κάθονται δίπλα σε ήσυχο και υπομονετικό παιδί, στο πρώτο θρανίο, έτσι ώστε να μην βλέπουν προς το παράθυρο. Στο σπίτι, να διαβάζουν χαμηλόφωνα, σε δωμάτιο χωρίς πολύχρωμα αντικείμενα στον τοίχο, μακριά από θορυβώδη σημεία και πάλι να μην βλέπουν προς το παράθυρο. Να διαβάζουν όσο πιο νωρίς γίνεται, με ολιγόλεπτα διαλείμματα (κάθε 15-30 λεπτά) και να κοιμούνται λίγο το μεσημέρι, γιατί όσο πιο κουρασμένοι ειναι τόσο η επίδοση τους μειώνεται. Η πρωινή επανάληψη των μαθημάτων για 30-45 λεπτά είναι απαραίτητη και αναντικατάστατη καθώς με ξεκούραστο εγκέφαλο επιτυγχάνεται καλύτερη εμπέδωση της γνώσης και, συνεπώς τόνωση της αυτοπεποίθησης τους πριν πάνε σχολείο. Όσο αφορά στους εκπαιδευτικούς, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στη βαθμολόγηση των γραπτών των παιδιών με διάσπαση προσοχής (και των δυσλεξικών) καταγράφοντας πάντοτε ενθαρρυντικά σχόλια (π.χ. στην έκθεση) και προτείνοντας τους με θετικό τρόπο πώς να διορθώνουν τα λάθη-ελλείψεις τους.

Για την Δυσλεξία, δεν υπάρχει φαρμακευτική αγωγή, ενώ πολλά παιδιά με έντονη διάσαση προσοχής, παρορμητικότητα και υπερκινητικότητα μπορούν να βοηθηθούν με φαρμακοθεραπεία, η οποία πρέπει να δίνεται μόνο από ειδικούς γιατρούς και μόνο στις πιο δύσκολες περιπτώεις και αφού πρώτα όλες οι άλλες μέθοδοι έχουν δοκιμασθεί και αποτύχει. Ακόμη και όταν δίνεται φαρμακοθεραπεία είναι απαραίτητο να συνοδευεται από ψυχολογική υποστήριξη. Όσο μεγαλώνει το παιδί τόσο μειώνεται το πρόβλημα λόγω βιολογικής ωρίμανσης. Τα παιδιά αυτά παρουσιάζουν μεγάλη βελτίωση ιδίως στις τελευταίες τάξεις του δημοτικού και τις πρώτες του γυμνασιου λόγω των ορμονικών αλλαγών.